Wat meten we?
Wij geven jou graag een kijkje mee in de wereld van slow fashion. Wij meten hoe duurzaam het product van jouw favoriete merk is en door onze rank-a-brand meter kan je zien waar jij jouw steentje aan bijdraagt door jouw duurzame keuze!
Verpakkingsmateriaal
NOEF kijkt met de rank-a-brand meter ook naar de verpakkingsmaterialen die gebruikt worden. Denkt een merk alleen commercieel gericht hierin of wordt het doorgevoerd in de bedrijfsmentaliteit achter het merk. Verpakkingsmateriaal is daar een onderdeel van en we kijken of ze daarin actief bezig zijn of bijvoorbeeld werken met biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal. Bij NOEF wordt er een ster gegeven wanneer er gewerkt wordt met biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal of bij het actief streven naar het overstappen van recyclebare of biologische verpakkingsmaterialen.
Werknemerswelzijn
De nieuwe manier van werken in bepaalde sectoren (thuis en op allerlei momenten van de dag) vraagt veel van mensen. Dat is in zowel binnen- als buitenland en is daarnaast ook afhankelijk van de situering, locatie en hoeveelheid werkzaamheden. Ook de pandemie heeft daarin de nodige onrust gecreëerd. Het leveren van producten en diensten (digitaal) moet in een hoog tempo, waar en wanneer de betreffende klant maar wilt. Zo blijven organisaties toekomstbestendig en loopt de dienstverlening altijd door. Alleen wordt soms vergeten dat de manier van werken ook gezond, prettig en haalbaar moet zijn voor de mens die het werk uitvoert. Ook dát is een onderdeel van toekomstbestendigheid. De naleving van de rechten van werknemers in de hele productieketen is van belang. In een race naar wendbaarheid en plaatsonafhankelijke dienstverlening komt dit nogal eens in het gedrang. Organisaties willen steeds vaker ‘altijd en overal’ beschikbaar zijn. Deze combinatie resulteert al snel in een enorm hoge werkdruk. Bij NOEF wordt er een ster gegeven als er wordt gekeken naar het welzijn van de mensen die de kleding maken, onder welke omstandigheden wordt de kleding gemaakt, maar ook wordt gekeken of er een gezonde bedrijfshiërarchie heerst.
Materiaalgebruik
Natuurlijk werkt het niet zo dat overal waar we bio of eco voor zetten dat het ook werkelijk duurzaam of sustainable is. Er moet gekeken worden in hoeverre stoffen duurzaam of sustainable zijn. Omdat we begrijpen hoe moeilijk het is om duurzamere en milieuvriendelijke stoffen te vinden voor fashion en dat er diversiteit in kwaliteit zit hebben wij onze merken gevraagd met welke stoffen ze werken en waarom. In de collectie van NOEF vind je alleen duurzame stoffen. De collectie bestaat uit hoogwaardige stoffen van basics tot trends: verschillende kleuren, prints en texturen. Klassieke stoffen zoals jersey met strepen of denim, maar ook modieuze en unieke stoffen zoals Tencel en biologisch katoen. Altijd van hoge kwaliteit, omdat we vinden dat je jarenlang van je duurzaam geemakte kledingstukken moet kunnen genieten! Zo kunnen we op weg naar een duurzaam fashion klimaat in Nederland. Onze visie is dat zoiets moois en menselijks zoals fashion niet bijdraagt aan zoiets lelijks als het verpesten van de aarde. Bij NOEF wordt er een ster gegeven.
Materiaalhergebruik
Wat wordt bij een merk gedaan met de restmaterialen die zij over hebben en maken ze bijvoorbeeld zelf gebruik in hun collectie van reststoffen of gebruikte stoffen en kleding. Het hergebruik van kleding is natuurlijk een hele duurzame oplossing. NOEF geeft een ster als er wordt gekeken naar het belang van materiaal hergebruik, de voordelen en de noodzaak ervan.
Dierenwelzijn
Wanneer een merk gebruik maakt van dierlijke producten, denk hierbij aan leer, bont, angora en bepaalde wolsoorten en hun beleid ten opzichte van dierenwelzijn. Wij zien graag dat er wordt gewerkt met alternatieve materialen. Ook al zijn deze prijstechnisch duurder. Het is noodzakelijk dat we andere materialen hiervoor gebruiken en als we hoge prijzen betalen om een bepaald merk te dragen, kunnen we dus ook meer betalen om de impact op het dierenwelzijn aanzienlijk te verminderen. En te gaan voor wellicht kostbare, maar vervangende materialen die getest zijn op de duurzaamheid en kwaliteit van het dragen van deze materialen. En met de techniek van tegenwoordig worden de mooiste, zachtste materialen gemaakt. Bij NOEF wordt een ster gegeven als een merk hier innovatief en vooruitstrevend in is om te kijken naar de gevolgen die het gebruik van dierlijke materialen aanrecht op de lange termijn en het feit dat dit anders moet. Deze onderzoeken, ontdekken van nieuwe technieken en leveranciers is een enorme investering voor merken. Van ons krijgen ze om die reden een ster en zijn erg trots op de merken die deze vooruitstrevende doelen behalen.
Uitstootvermindering
We zijn er haast allemaal schuldig aan of aan geweest. De fast fashion industrie lonkt af en toe, maar denk nog eens na over wat het met onze planeet en de toekomst van de generaties na ons doet. Want van sommige dingen die je doet is het overduidelijk dat ze niet echt milieuvriendelijk zijn.De verwarming hoger draaien ipv een trui te pakken. Wegwerpplastic gebruiken, onnodig de auto pakken of vliegen naar de andere kant van de wereld bijvoorbeeld. Maar bij andere dingen zijn we er veel minder mee bezig. Zoals bij de aanschaf van onze kleding.Door de fastfashionindustrie groeit de vraag naar goedkope kleding, en daarmee groeit ook de milieu-impact van jurken, broeken en jassen. Gemiddeld gooiden mensen in 2014 wel 60 procent meer kleding weg dan in 2000. En ieder jaar brengen we ongeveer 85 procent van onze garderobe naar de vuilnisbelt. Doordat we zoveel kleding weggooien, maar natuurlijk ook door de manier waarop het geproduceerd wordt, is de kledingindustrie verantwoordelijk voor zo’n 10 procent van de totale CO2-uitstoot, meer dan de uitstoot van alle internationale luchtvaart én het transport over zee bij elkaar. Doordat we zoveel kleding weggooien, maar natuurlijk ook door de manier waarop het geproduceerd wordt, is de kledingindustrie verantwoordelijk voor zo’n 10 procent van de totale CO2-uitstoot, meer dan de uitstoot van alle internationale luchtvaart én het transport over zee bij elkaar. Daarnaast ontstaan er over de hele wereld tekorten aan water door de industrie en raakt er water door vervuild. Ook levert de kledingindustrie een flinke bijdrage aan de hoeveelheid plastic in onze oceanen. NOEF geeft een ster als er wordt gekeken en gehandeld naar alle maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen of te compenseren. Dit betekent dat een merk investeert in de berekening van de CO2-uitstoot en vervolgens wordt overgegaan tot de bepaling van het besparingspotentieel.
Waterconcervatie
Wist je dat het verven van van een kilo textiel gemiddeld 100 liter water kost? Dhaka in Bangladesh kent 1700 ververijen en wasserijen en is daarmee een van de grootste waterverbruikers ter wereld als het gaat om het verven van kleding. Door dat waterverbruik daalt de grondwaterstand in de Bengaalse hoofdstad met een à twee meter per jaar.Pas als merken gaan vragen naar een duurzame verwerking van textiel zie je dat er wat verandert. Het is dus van belang dat modebedrijven zich bewust zijn van de problemen, maar ook dat ze weten hoe ze die samen met hun leveranciers moeten aanpakken. Hoewel een kledingstuk pas vanaf de winkel in onze handen komt, hebben we zelfs daar nog invloed op wat er in de productie fabrieken gebeurt. Want niet elke kleur van een shirt of broek kost evenveel water. Voor een donker shirt wordt tijdens het verfproces veel meer water gebruikt dan een licht shirt. Uiteindelijk ligt er een gezamenlijke verantwoordelijkheid bij overheden, fabrieken, modeketens en de consument. NOEF geeft een ster als er door een merk wordt gekeken naar de vermindering of nihil gebruik van waterconversatie. Water en behoud van waterkwaliteit is enorm belangrijk en bepaalt hoe we in de toekomst met ons water om zullen moeten gaan.
Charity
We vinden het altijd geweldig als je de bewuste shopper kan inspireren om even stil te staan bij ieders verantwoordelijkheid voor het gebruik van ons stukje aarde. Maar ook heel blij kan worden van jouw nieuwe item met net dat beetje extra ‘karma’. En onze merken verdienen ook dat soort Karma, want er zijn merken die zich echt verantwoordelijk voelen voor hun werkwijze en belasting van de aarde. Het is soms lastig om de juiste balans te waarborgen. Waar we eerst ontzettend marketing en commercieel gericht te werk gingen, hopen we nu op een iets genuanceerder beleid. Waar we kijken vanuit een helikopter perspectief om te kijken of niet alleen de eindconsument er voldoening uit haalt, maar het juist met liefde en plezier gemaakt is. Veel mooier toch? En wanneer er dan ook nog eens iets extra’s gegeven wordt, vinden wij van NOEF dat daar aandacht aan gegeven mag worden met een sprankelende ster. We love Charity!
Duurzaamheidstest
De duurzaamste producten speciaal voor jou uitgekozen.
Wij kiezen voor jou de beste producten en testen ze altijd op duurzaamheid. Bekijk de gehele collectie en werk mee aan een betere wereld.